Fallstudier
Här
följer ett antal fallstudier med de besparingarna man gör om man i stället för
att försöka åtgärda symptomet på ett traditionellt sätt faktiskt löser själva problemet
med Motus Systems.
För att få en komplett bild måste man även ta med andra värden än de rent konkret redovisade besparingarna i sitt beslutsunderlaget. Bland annat möjlig försäljningsökning i och med kapacitetshöjningen och kortare vägningstider (ju värdefullare last ju viktigare blir just denna punkt), platsbesparing i och med kortare våg, mindre slitage och lägre bränsleförbrukning som resulterar i billigare drift, underhåll och minskade utsläpp.
Korrekt viktinformation inklusive axelvikter direkt i chaufförens mobil eliminerar dessutom risk för överlast med böter som följd och inga missade vägningar i och med att alla automatiskt lagras i Motus Systems med full integration till ditt affärssystem, Många hävdar att de största vinsterna faktiskt ligger här.
Kontakta oss för en specifik besparingskalkyl och offert för just din verksamhet och vi hör av oss för att diskutera vidare hur vi gemensamt kan förbättra dina vägningsrutiner.
________________________________
Förutsättning vid fallstudierna
- 22 arbetsdagar per månad
- 12 månader per år
- Under "Motus lösning" är priserna beräknade på att man använder en 12 meters våg. I många fall går det även att använda en 6 meters vilken är cirka 60 000 kronor billigare.
- 625 kronor i timmen (snitt) för bil och förare exkl. moms
- 200 kronor i timmen för administrativ personal exkl. moms
- Samtliga vågpriser är marknadsmässiga för kvalitetsvågar från t.ex. Precia-Molen inklusive genomsnittlig kostnad för frakt, markarbeten och installation.
- Kalibreringskostnad är beräknad till 15 000 kronor per år.
- Samtliga tider i de olika case studies är de teoretiska direkta tiderna för de olika momenten, i verkligheten så blir besparingarna i stort sett alltid större då varje moment i praktiken tar längre tid än redovisat.
Befintlig våg för kort
Bakgrund
En vågägare vill minska den tidsförlust
och det krånglet som det innebär att väga de flesta ekipage bil och släp
separat då merparten av de ekipage som vägs är 16-20 meter och vågen bara 12. Administrationen
av kund- och lastidentifiering sköts av chauffören på terminal vid vågplatsen
och tar ca 30 sekunder per vägning. Vågägaren väger cirka 40 laster + 40
tomvägningar per dag och har i princip aldrig någon väntetid för vägning. Han
väger bara egna fordon.
Traditionell lösning
Installera en 24 meters våg för att
minska tidsförlusten är den enda vettiga lösningen i detta fall. Kostnaden för
en 24 meters våg är 530 000 kronor. I och med att han kan väga bil och
släp samtidigt kommer det ge en besparing på 30 sek per vägning vilket i pengar
blir ca 417 kronor per dag.
Motus lösning
Med hjälp av Motus Systems så kan han behålla
sin våg och ändå väga hela ekipagen på en gång. Det innebär att han först
sparar 530 000 kronor för vågen. Till detta 417 kronor per dag för
att han slipper väga i två steg och dessutom en besparing om 417 kronor per dag
då vägningsprocessen i sin helhet kortas med 30 sekunder då bilen aldrig
behöver stanna. 30 sekunder sparas in som det tar att registrera lasten på
vågplatsen då detta kan göras senare via chaufförens mobil vid t.ex. lastning
och det bidrar med ytterligare 417 kronor.
Besparing med Motus lösning jämfört med traditionell lösning
Engångsbesparing
- Behöver inte köpa en längre våg 530 000 kr
Direkt besparing 530 000 kr
Årlig besparing
- Besparing vägning 110 000 kr
- Besparing administration 110 000 kr
Årlig bruttobesparing 220 000 kr
För låg kapacitet
Bakgrund
Vågägare med en 18 meters våg vill
minska väntetiden vid vägning. Väntetiderna ligger totalt i snitt över dagen på
3 minuter. Vågägaren väger cirka 60 laster per dag plus lika många tomvägningar.
Administrationen av kund- och lastidentifiering sköts av en av vågägarens
administratörer och tar ca 60 sekunder per vägning. Samtliga fordon är 16 meter
eller kortare. Vågägare har inga egna fordon utan all transport sköts av
kontrakterade tredjeparter.
Traditionell lösning
Det är svårt att helt eliminera
problemet men en klar förbättring nås genom att installera en ytterligare 18 meters
våg. Kostnaden för en 18 meters våg är 385 000 kronor. I och med fördubblad
vågkapacitet kan han reducera den genomsnittliga väntetiden med cirka 1,5
minuter. Däremot kommer den administrativa delen öka för vågägaren då det blir
två enheter att hantera.
Motus lösning
Med Motus Systems så behöver han inte
investera i en ny våg. Det innebär att han där direkt sparar 385 000 kronor
och han kommer i princip helt eliminera väntetiden. Sedan sparas 15 000
kronor per år i och med att han slipper kalibrera ytterliga en våg. En
besparing på ca 60 sekunder (400 kronor per dag) kan adderas till per vägning då
vågägarens administratör ej längre behöver registrera vägningarna på plats utan
chauffören sköter detta via mobilen i efterhand.
Besparing med Motus lösning jämfört med traditionell lösning
Engångsbesparing
- Behöver inte köpa en till våg 385 000 kr
Direkt besparing 385 000 kr
Årlig besparing
- Besparing vägning 0 kr
- Besparing administration 106 000 kr
- Besparing kalibreringskostnad 15 000 kr
Årlig bruttobesparing 121 000 kr
Här gör vågägaren en ganska liten årlig besparing men den verkliga vinsten ligger i att vägningstiden minskar vilket möjliggör att öka antalet leveranser och därigenom också försäljningen.
Förbättra fysiska flödet
Bakgrund
Vågägare överväger att separera in-
och utfart till sin anläggning på grund av utrymmesskäl vid den befintliga
infarten. De flesta ekipagen är bil och släp mellan 10 och 18 meter. Han har
idag två 18 meters vågar och totalt cirka 70 vägningar per dag plus 70 tomvägningar
och antalen ökar stadigt med 5-10 vägningar om dagen på årsbas. Administrationen
av kund- och lastidentifiering sköts av en av vågägarens administratör och
chauffören gemensamt och tar ca 20 sekunder per vägning. Förutom att det inte
finns tillräckligt med plats vid vågarna så det bildas köer utanför
anläggningen så ökar också väntetiderna hela tiden ökar, idag ligger de på i
snitt 2 minuter
per vägning. Ca 40 % av vägningarna är av vågägarens egna fordon, resterande
kontrakterade tredjeparter.
Traditionell lösning
Alternativet är att installera en ny
18 meters våg vid den tänkta nya utfarten. Kostnaden för en ny 18 meters våg
kostar mellan 385 000. I och med att låta dagen båda vågar på heltid
betjäna infarten kan han reducera den genomsnittliga väntetiden med cirka 1,5
minuter. Däremot kommer den administrativa delen öka för vågägaren då den nya
vågen blir placerad på annat ställe.
Motus lösning
Den optimala lösningen är att använda Motus Systems vilket innebär att vågägaren kan behålla vågarna där de är idag och men ändå nå en flerdubbling av kapaciteten vilket gör att utrymmesproblemet försvinner och väntetiderna kan i princip helt elimineras. Det innebär att han först sparar 385 000 kronor. Till det kommer 292 kronor i väntetid (skillnaden i besparing mellan traditionella och Motus) samt 292 kronor per dag då vägningsprocessen i sin helhet kortas med cirka 30 sekunder då bilen aldrig behöver stanna. Summorna avser endast besparingen för vågägarens egna fordon. Slutligen sparas 15 000 kronor per år i och med att han slipper kalibrera ytterliga en våg.
Ytterligare en besparing på ca 20
sekunder, 192 kronor för egna chaufförer och 154 kronor för administrativ
personal per vägning uppnås då vågägarens administratör ej längre behöver
registrera vägningarna på plats utan chauffören sköter detta via mobilen i
efterhand vid t.ex. lastning.
Besparing med Motus lösning jämfört med traditionell lösning
Engångsbesparing
- Behöver inte investera i ny våg 385 000 kr
Direkt besparing 385 000 kr
Årlig besparing
- Besparing vägning 154 000 kr
- Besparing administration 91 000 kr
- Besparing kalibreringskostnad 15 000 kr
Årlig bruttobesparing 260 000 kr
Byta ut befintliga vågar
Bakgrund
Vågägare har två uttjänta 24 meters
vågar och måste byta ut dem. Merparten av fordonen som vägs är över 16 meter
och vågarna är placerade på två olika platser på anläggningen. Det finns inga
kapacitetsproblem då kunden bara gör i snitt 40 lastvägningar per dag och våg inklusive
tomvägningar). Administrationen av kund- och lastidentifiering sköts av vågägarens
administratörer och tar i snitt 2 minuter (tomvägningarna går fortare) per
vägning då både last och kund måste registreras samt att det ofta förekommer
olika last i bil och släp. Vågägaren använder inga egna fordon.
Traditionell lösning
Byta ut de befintliga vågarna.
Kostnaden för en 24 meters våg ligger på 390 000 kronor per styck, totalt hamnar
kostnaden på 780 000 kronor för två stycken. Denna summa baserar sig på
att inget markarbete behöver utföras utan de nya vågarna "passar direkt" och
bara att lyfta dit.
Motus lösning
Med hjälp av Motus Systems så behöver han
inte investera i 24 meters vågar utan klarar sig med två 12 meters som kostar 190 000
kronor styck exklusive markarbete då det redan finns fundament. Däremot tillkommer
visst arbete för att anpassa fundamenten från 24 till 12 meters vågplatta till
en kostnad av uppskattningsvis 15 000 per våg. Det innebär att han totalt sparar
cirka 370 000 kronor. Ytterligare en besparing görs på 533 kronor per dag
då vågägarens administratör ej längre behöver registrera vägningarna på plats
utan chauffören sköter detta via mobilen i efterhand vid t.ex. lastning, även
vid olika laster.
Besparing med Motus lösning jämfört med traditionell lösning
Engångsbesparing
- Behöver inte köpa 24 meters vågar utan bara 12 meters 370 000 kr
Direkt besparing 370 000 kr
Årlig besparing
- Besparing vägning 0 kr
- Besparing administration 141 000 kr
Årlig bruttobesparing 141 000 kr
Här gör
vågägaren ingen årlig vägnings-besparing utan den verkliga vinsten ligger i att vågtiden
minskar och möjlighet finns att rationalisera
bort den interna administrationen. Underhållskostnaden blir också lägre vilket
bidrar ytterligare till besparingen. Och så sparar han ju 370 000 kronor
på vågarna.
Behöver axelvikter
Bakgrund
Vågägare med en 18 meters våg behöver finna en lösning för att kontrollera axelvikter då flera av hans kunderna är lokaliserade i områden med axelviktsrestriktioner vilket gör att man riskerar böter för höga axelvikter. Vågägaren har inga egna fordon och väger ca 40 laster per dag. Administrationen av kund- och lastidentifiering sköts idag av en av vågägarens administratörer och chauffören gemensamt och tar ca 30 sekunder per vägning. 80 vägningar görs totalt men axelvikter behövs endast vid utfart.
Traditionell
lösning
Installera en axeltrycksvåg före eller
efter den befintliga är i princip den enda lösningen. Kostnaden för en
axeltrycksvåg är minst 100 000 kronor. Att dokumentera axelvikterna på
chaufförens lastsedel tar sedan administratören ca 30 sekunder att göra.
Motus lösning
Med Motus Systems så behöver han inte
investera i en axeltrycksvåg. Det innebär att han direkt sparar 100 000
kronor. Sedan sparas 15 000 kronor per år i och med att han slipper
kalibrera ytterliga en våg. Motus skickar dessutom samtliga våguppgifter,
totalvikt, bil respektive släp, axel- och boggivikter direkt till chaufförens telefon så
han alltid har korrekt och uppdaterad information. Samtliga uppgifter kan också
skickas direkt till vågägarens affärssystem. Då inget manuellt arbete behövs vid
axelvägning så sparas administrativt 30 sekunder vid vägningar vid utfart plus de
30 sekunder som administrativt sparas in vid varje in- och utfart vilket blir 117
kronor respektive 267 kronor.
Besparing med Motus lösning jämfört med traditionell lösning
Engångsbesparing
- Behöver inte köpa separat axeltrycksvåg 100 000 kr
Direkt besparing 100 000 kr
Årlig besparing
- Besparing vägning 0 kr
- Besparing administration 101 000 kr
- Besparing kalibreringskostnad 15 000 kr
Årlig bruttobesparing 116 000 kr
Här gör vågägaren en mindre årlig
besparing men den stora vinsten ligger i att han kan eliminera risken för böter
för
överlaster som i det här caset är vågägarens ansvar. Dessutom finns också
möjligheter att öka antalet
leveranser då vägningen går snabbare.
Minska administrationen
Bakgrund
Vågägare med två vågar vill minska
den interna administrationen med registrering av fordon, laster, kunder,
vågkvitton etc. Vågägaren har inga egna fordon och all administration sköts av
egen personal och i stort sett manuellt mellan själva vägningen och tills
informationen läggs in i affärssystemet. Den totala administrativa tidsåtgången
per vägning är 3 minuter. Det utförs totalt 100 vägningar (50 med last, 50 tom)
per dag. Vågägaren har inga egna fordon.
Traditionell lösning
Här finns egentligen ingen
traditionell våglösning utan här måste ett administrativt gränssnitt skapas mellan
viktindikator och affärssystem. Kostnad för ett sådant kan variera från
10 000 upp till det 10-dubbla.
Motus lösning
Motus Systems är den lösning vågägaren
behöver då det hanterar samtliga vägningar och där nödvändig information som
lastkvalitet, kund etc. snabbt läggs till antingen av chauffören eller den egna
administratören. Beroende på hur stor del av registreringsprocessen vågägaren kan/vill
lägga ut på chauffören så blir tidsbesparingen mellan 2 till 3 minuter. Tidsbesparing
per vägning då vågägarens administratör ej längre behöver registrera
vägningarna resulterar i en minskad kostnad på mellan 667 och 1 000 kronor per
dag beroende på hur mycket som läggs på chauffören att utföra via appen.
Besparing med Motus lösning jämfört med traditionell lösning
Engångsbesparing
- Slipper utveckla mjukvara >10 000 kr
Direkt besparing >10 000 kr
Årlig besparing
- Besparing vägning 0 kr
- Besparing administration 176 000 - 264 000 kr
Årlig bruttobesparing 176 000 - 264 000 kr
Här kan vågägaren förvisso göra en hyfsad årlig besparing men den stora vinsten ligger ändå i att han kan minimera den administrativa flaskhalsen. Då vägningen gå betydligt fortare så finns också möjligheter att öka antalet leveranser.
Tidigare inte haft våg
Bakgrund
Företagare behöver investera i en
egen våg på sin anläggning då volymerna blivit för stora för att hyra in sig
externt. De flesta ekipage är 16-24 meter långa. Han behöver göra cirka 15 vägningar
per dag totalt. Vågägaren äger själv samtliga fordon.
Traditionell lösning
Installera en 24 meters är den bästa
lösningen i detta fall. Kostnaden för en 24 meters våg är 530 000 kronor
per styck. Till detta skall läggas den interna kostnaden för administration av
vågresultat. Administrationen runt varje vägning beräknas ta 4 minuter i och
med att det kommer ske helt manuellt. Ett alternativ är att installera en 12
meters våg men då riskerar den extra tidsåtgången för att väga bil och släp
separat på ett par år att äta upp vinsten av det lägre inköpspriset.
Motus lösning
Med Motus Systems så behöver han inte
investera i en 24-meters våg utan klarar sig med en 12-meters för 260 000
kronor vilket innebär att han där sparar 270 000 kronor. I och med att han
inte behöver någon administratör som sköter vågadministrationen manuellt blir det
en besparing på 200 kronor per dag. Till detta kommer tidsvinsten på 30
sekunder vid själva vägningen, 78 kronor per dag.
Besparing med Motus lösning jämfört med traditionell lösning
Engångsbesparing
- Slipper köpa en 24 meters våg utan klarar sig med en 12 meters 270 000 kr
Direkt besparing 270 000 kr
Årlig besparing
- Besparing vägning 21 000 kr
- Besparing administration 52 000 kr
Årlig bruttobesparing 73 000 kr
En låg årlig summa om vi bara väger in de direkta besparingarna, dock sparas ju 270 000 kronor direkt. Dessutom så sparas det ju in det extra utrymme som en 4 gånger så lång våg kräver men framförallt så slipper någon hantera administrationen runt detta och det är ju en besparing inte bara för själva registreringsarbetet för vägningen utan framförallt för att han slipper en fysisk, dedikerad person som faktiskt skall göra det.